Det sies at Norge er et land for spesielt interesserte. I mange aspekter har nordmenn sine særegenheter og vaner. Forfattere som Ibsen, Bjørnson og Hamsun hadde tydelige oppfatninger av hvilke særpreg som lå i den norske folkesjelen. Begrepet er vidt, men defineres av en nasjons felles historie, kultur og verdier. I nyere tid har bl.a sosialmedisiner Per Fugeli trukket frem Askeladden sine egenskaper; snillisme, latskap, drømmeren og opposisjonelle atferd. Nordmenn omtales også som “navlebeskuende”, naive med nisselua trekt nedover øra.

I tillegg har vi generell psykologiske trekk som kan gjenspeiles uansett nasjonalitet. Uten å gå for dypt inn i materien er menneskets 4 eksistensielle utfordringer/dilemmaer; døden, isolasjon, mening og frihet. 

Hvordan påvirker dette våre søkevaner på Google? Kan søkemotoroptimalisering av din nettside treffe den norske folkesjela, og gi mer trafikk og flere henvendelser?

Ser du etter riktige søk? Treffer du Ola og Kari nordmann når de søker en leverandør? Oslosbilligste.no presenterer noen kreative innfallsvinkler som kan brukes som inspirasjon til SEO arbeid på dine nettsider.

Noen påstander om nordmenn:

  • Nøysomme, opptatt av pris.
  • Generell skepsis. Sjekker alltid “om oss” siden.
  • Vil være selvhjulpen. Bygge selv.
  • Søker mening i foreninger, klubber og idrettslag.
  • Dyrker et fristed. Hytta, campingen, fjelltoppen, naturen.
  • Sporty og aktive. Kan det kalles trening?
  • Stolte av samfunnsmodellen. Solidaritet, skoler, velferdsordninger, rettferdighet.
  • Valgfrihet. Skaper frykt for å velge noe, ønsker enkelt valg. Velger derfor “best i test” og testvinnere.

Nordmenn er prisbevisste men kjøper ikke bare billige produkter. Prisjegere som handler mye på nett vil finne den “billigste”. Innen din bransje  finnes kanskje ikke begrepet billig, men for “Ola Dunk” holder det at du skriver ordet i teksten. Billig er relativt og kan skrives på nettsiden uten å være en påstand.

Nordmenn liker å klare seg selv. I litteraturklassikeren “markens grøde” av Knut Hamsun kan viljen til å stå på egne ben og bygge egen fremtid studeres. I en SEO verden kan dette oversettes til guider og tekster om hvordan ditt produkt bidrar til denne følelsen. Bare et snev av gjøre det selv vekker interesse. Er det deler av tjenesten din en kunde kan utføre selv treffer du nordmannens “bygge selv gen”.

I kulturer der en tidlig separasjonsangst blir erstattet av noe gudommelig, søker nordmenn noe annet. I konteksten markedsføring og SEO står klubber og medlemsfordeler sterkt i Norge. Poeng og bonuser gir en salighet som er sjelden kost for hedninger.

Vi er usedvanlige glad i ferdige pakker. Forklaringen ligger nok i vår frykt for friheten. Hva velger jeg bort? Pakkeløsninger som mest kjøpte og norgespakka er trygge valg. 

Fordeler og ulemper. To ord som brukes mye på Google i Norge. Å fremheve alle fordeler og ha ærlige ulemper gir Ola Nordmann et godt beslutningsgrunnlag. En ulempe kan endres til noe er i opposisjon, og kan tolkes positivt i folkesjela.

Dette er noen eksempler på en annerledes tilnærming til SEO.

SEO trenger ikke å begrenses. SEO kan gi ideer til produktutvikling og markedsstrategi. Med et godt seobyrå blidgjør man ikke bare Google sine algoritmer, du får også innhold som snakker til folkesjelen. Treffer du riktig følger hjernen og hjertet etter. 

Velg Oslosbilligste som partner. Få folkesjela på plass i din bedrifts markedsstrategi. 

La teori bli til praktisk markedføring på nett – Ta kontakt her >>